gwadelupa

gwadelupa

Historia marki

Historia Ferrari

Ferrari – włoski producent samochodów sportowych.

Przedsiębiorstwo założone zostało w 1938 roku przez Enzo Ferrari, od 1947 roku produkuje auta marki Ferrari[1]. W latach 1969 do 2016 należało do koncernu Fiata. W ramach tego koncernu, Ferrari znajdowało się w grupie Ferrari Maserati, która była niezależna konstrukcyjnie od pozostałych marek koncernu. Od 3 stycznia 2016 jest własnością Exor N.V. (22,91%), Piero Ferrari (10%) i prywatnych akcjonariuszy (67,09%)[2]. Siedziba przedsiębiorstwa znajduje się w Maranello we Włoszech.

Enzo Ferrari od 1929 roku prowadził stajnię wyścigową o nazwie Scuderia Ferrari i osiągał znaczne sukcesy w wyścigach samochodowych.

1947 – model Ferrari 125 S z silnikiem 1,5 litra V12 (12 cylindrów).
Pojazdy cywilne Ferrari, produkowane od 1947 roku, znane ze swego wyszukanego stylu z domu Pininfarina, były i są symbolem luksusu. Ferrari korzystał również z designu innych projektantów, a mianowicie byli to Scaglietti, Bertone i Vignale.
Stosunkowo niewielkie silniki 8- i 12-cylindrowe w układzie V, odznaczające się wysokimi osiągami oraz specyficznym brzmieniem i piękny wygląd czynią wozy Ferrari obiektem pożądania.
Od wielu lat głównymi konkurentami marki Ferrari są produkty Porsche i Lamborghini.

W 2002 roku, kiedy sytuacja przedsiębiorstwa nie miała się najlepiej, Fiat (główny udziałowiec Ferrari) sprzedał 34% akcji bankowi Mediobanca za 768 mln USD. We wrześniu 2006 roku Fiat odkupił 29% akcji i posiadał 85% udziałów. 10% należy do syna Enzo Ferrariego, a pozostałe 5% w 2005 roku odkupił Mubadala Development Company od banku Mediobanca.

Logo producenta pochodzi z emblematu, jaki miał na swoim samolocie pilot Włoski z czasów I wojny światowejFrancesco Baracca. Enzo Ferrari, będąc pod wrażeniem jego umiejętności, użył tego samego symbolu – czarnego rumaka, stojącego na dwóch tylnych nogach. Taki koń jest uważany we Włoszech za symbol szczęścia.